De deelnemers van Move2Social Amersfoort (1/8)

Quinty van Drie – BeeLife

Elke week interviewen wij één van de deelnemers van Move2Social Amersfoort. Deze week stellen we Quinty van Drie van BeeLife aan u voor.

Move2Social Amersfoort is een groeiprogramma voor sociaal ondernemers in de arbeidsregio Amersfoort. Het programma is begin oktober van start gegaan en bestaat uit tien workshops en diverse expertsessies over verschillende dimensies van sociaal ondernemerschap. In een periode van drie maanden werken de deelnemers van het programma aan het businessplan en een toekomstbestendig verdienmodel. Het programma wordt afgesloten op 3 december 2018. Tijdens het slotevent pitchen de ondernemers voor partners en publiek voor het ophalen van kennis, netwerk of financiering. Maandag 15 oktober volgden de deelnemers een workshop van Laura Hamer van Digital Masters Academy over marketing. In de middag vond de kennismaking met de business coaches plaats.


Wat doet jouw bedrijf?

“Met BeeLife plaatsen wij bijenkasten bij bedrijven. Dit doen we om de bijenpopulatie op peil te houden, maar tegelijkertijd proberen we ook het bewustzijn van het belang van bijen te vergroten. Bedrijven kunnen zelf kiezen waar ze de bijenkast willen plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld op het dak, het balkon of in de bedrijfstuin. Een professionele imker komt de bijenkasten verzorgen. De honing van de bijen kunnen organisaties weggeven als relatiegeschenk of gebruiken in de eigen bedrijfskantine.”

Waarom deelname aan Move2Social Amersfoort?

“Via Move2Social willen wij ons netwerk uitbreiden om ook te groeien als onderneming. Dit betekent dat wij personeel nodig hebben. Het lijkt ons heel mooi als straks de bijenkasten gemaakt en geplaatst kunnen worden door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast kunnen zij ons helpen met het vullen van de honingpotjes en het plakken van de etiketten. Voor elke bijenkast moeten immers 100 potjes gevuld worden! We hopen dat Move2Social ons dit stuk sociaal ondernemen gaat bijbrengen.”

Heb je een idee van hoeveel arbeidsplaatsen jullie willen realiseren?

“Dat is op dit moment nog lastig in te schatten. Ik hoop dat we over een jaar 30 kasten in Nederland hebben staan en dat betekent dat je ook mensen in dienst moet nemen. Momenteel kopen we de kasten bij een bedrijf dat ze laat maken door Wajongers. Voor ons zou het heel mooi zijn om of een samenwerkingsverband aan te gaan of dat we de bijenkasten zelf gaan maken en deze doelgroep ook een arbeidsplek aanbieden.”

Wat was de belangrijkste les vandaag?

“We hebben het vandaag gehad over het marketingplan. De belangrijkste les voor mij is dat je echt op de pijnpunten van de klant moet gaan zitten. Ga niet ‘zomaar’ de bijenkasten verkopen. Waar zijn mijn klanten naar op zoek? Is dat een duurzaam imago of de honing als relatiegeschenk? Denk dus echt vanuit de klant. Tijdens het laatste gedeelte van de workshop hebben we het gehad over USP (unique selling point) en UBR (unique buying reason). In plaats van het verkopen van kwalitatief goede bijenkasten moeten we ons richten op het verkopen van het goede gevoel. De bijenkast is niet iets dat organisaties nodig hebben, maar als je dat goede gevoel weet te creëren dan heeft dit een effect binnen de hele organisatie. Het verhaal achter de bijenkast is enorm belangrijk. Dus dat alles van A tot Z op een duurzame manier wordt gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Gaaf als je als organisatie daar ook een steentje aan bij kunt dragen.”

Wat zou jij andere ondernemers aanraden op basis van wat je vandaag hebt geleerd?

“Krijg helder wat de behoefte van je klant is en ga dat ook testen. Je kent je eigen product het beste, maar wat jij denkt dat de klant graag wil hoeft niet de reden te zijn waarom de klant uiteindelijk een product bij jou afneemt. De klant heeft zijn eigen waarheid. Hier moet je bewust van zijn.”

Meer informatie over Beelife, zie https://beelife.nl/


Copyright 2018 - KplusV